Noutăţi şi evenimente

Declarația Coaliției Civice pentru Alegeri Libere și Corecte înainte de ziua alegerilor parlamentare din 24 februarie 2019

Data publicării: Vineri, 22 februarie 2019
Descarcă fişier: declaratia calc inainte de alegeri 2019.pdf (199KB)

Coaliția civică pentru Alegeri Libere și Corecte a lansat pe data de 21 februarie 2019 o declarație în care prezintă principalele constatări ale organizațiilor membre cu privire la perioada electorală și pre-electorală. Constatările evidențiate relevă că procesul electoral se desfășoară cu încălcarea standardelor pentru un proces electoral liber și corect. În aceste circumstanțe, Coaliția face apel către instituțiile statului, organele electorale și concurenții electorali să depună eforturi pentru ca votarea și tabularea rezultatelor să aibă loc într-o manieră corectă, fără încălcări, astfel încât alegerea cetățeanului să fie reflectată corect în noul legislativ.

Coaliția civică pentru Alegeri Libere și Corecte, care acționează solidar pentru a contribui la dezvoltarea democraţiei în Republica Moldova prin promovarea alegerilor libere şi corecte în conformitate cu standardele ODIHR (OSCE), ale Consiliului Europei și a instituțiilor specializate afiliate acestuia, prezintă principalele constatări privind desfășurarea procesului electoral pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019:

  • Modificarea regulilor de joc în ajunul alegerilor. În anul electoral 2018 au fost întreprinse mai multe modificări ale cadrului legal contrar bunelor practici în materie electorală. Aceste amendamente au fost operate într-o manieră opacă și grăbită, ignorându-se prevederile legislației referitoare la transparența procesului decizional. Permiterea desfășurării unui referendum consultativ în ziua alegerilor parlamentare care vor avea loc într-un sistem electoral nou induce alegătorilor confuzie și  dificultăți în exercitarea dreptului la vot;
  • Menținerea plafoanelor înalte pentru donații făcute partidelor. Legislativul a eșuat în a ajusta legislația la recomandările Comisiei de la Veneția și GRECO cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale. Deși în anul 2017 plafonul pentru finanțarea campaniilor electorale a fost micșorat până la 50 și 100 de salarii medii lunare pe economie, pentru persoane fizice și respectiv pentru persoane juridice, limita donațiilor rămâne a fi peste cea recomandată de GRECO de 20 și respectiv de 40 de salarii medii pe economie.
  • Utilizarea resurselor administrative în perioada electorală. Au fost semnalate numeroase cazuri de utilizare a resurselor administrative de către partidele care sunt reprezentate în organe elective. Au ieșit în evidență cazurile de revizuire bugetară și de majorare înainte de startul campaniei electorale a diferitelor alocații financiare, majorări salariale, pensii și indemnizații, chiar dacă aceste majorări nu au fost planificate în bugetul de stat aprobat inițial. La fel, pe parcursul perioadei pre-electorale dar și electorale au fost constatate multiple cazuri de organizare a întâlnirilor cu alegătorii, de regulă angajați ai instituțiilor publice, structurilor de stat și/sau bugetare, în timpul orelor de muncă, implicarea în campania electorală a Secretarilor de Stat și a șefilor de autorități publice care se prezumă a fi apolitici, utilizarea APL în activități de promovare, activități de colectare a semnăturilor, implicarea președinției în campania electorală, ședința Parlamentului a cărui mandat a expirat și asumarea de răspundere a guvernului pentru proiecte de legi organice pentru a îndeplini promisiuni electorale ale partidului de la guvernare, implicarea angajaților guvernului în activități de dezinformare online.
  • Coruperea alegătorilor. Perioada pre-electorală și electorală au fost marcate de activități de corupere a alegătorilor, inclusiv prin intermediul fundațiilor de caritate afiliate partidelor politice și prin oferire de cadouri ilegale. Aceste situații nu au fost investigate și contracarate în nici un fel de autoritățile responsabile.
  • Limitarea dreptului la vot. Cetățenilor moldoveni de peste hotare le este îngrădit dreptul la vot în baza buletinul de identitate – document deținerea căruia este obligatorie. De asemenea, este semnalată limitarea dreptului la vot a cetățenilor moldoveni de peste hotare urmare a aplicării neuniforme a practicii de vot în baza pașapoartelor expirate. Deși Curtea Supremă de Justiție a consacrat în 2014 legalitatea deciziei CEC de a permite votarea cu acte de identitate expirate, la scrutinul parlamentar din 2019 CEC nu a mai emis o decizie asemănătoare.
  • Deficiențe și erori în Registrul de Stat al Alegătorilor (RSA) și listele electorale. Au fost semnalate și înregistrate multiple cazuri în care s-a constatat  imperfecțiunea datelor din RSA și listele electorale. A fost raportată prezența în listele electorale a persoanelor decedate, erori de adresă sau chiar perfectarea neuniformă a listelor electorale în cadrul unei și aceleiași unități administrativ-teritoriale (conform adresei sau conform alfabetului). Remarcăm cazurile de migrație artificială a alegătorilor dintr-o circumscripție electorală uninominală în altă.
  • Soluționarea neuniformă a litigiilor și a conflictelor electorale. Remarcăm cazurile de aplicare neuniformă de către organele electorale și instanțele de judecata a legislației cu privire la soluționarea litigiilor electorale dar și emiterea unor decizii neuniforme pe cazuri aparent identice.
  • Mass media controlată politic. Cele mai multe instituții mass-media reflectă campania electorală de o manieră părtinitoare, tratând inegal și discriminatoriu concurenții electorali. Câțiva concurenți electorali beneficiază de o prezență masivă și pe o tonalitate exclusiv pozitivă la unele posturi TV monitorizate, iar oponenții lor politici sunt reflectați doar în context negativ. Unele posturi TV organizează dezbateri electorale nu în orele de maximă audiență, ci dimineața devreme când audiența este minimă.
  • Femeile, tinerii, persoanele cu dizabilităţi și persoanele de etnie romă continuă să fie sub-reprezentate. Deși cota de 40% de reprezentare a femeilor pe listele partidelor în circumscripția națională este respectată, se atestă o subminare a principiului șanselor egale pentru bărbați și femei. Majoritatea femeilor și tinerii continuă să fie plasați pe locurile mai puțin eligibile pentru mandatul de deputat în Parlamentul Republicii Moldova. Interesele și necesitățile tinerilor și ale persoanelor cu dizabilități rareori ajung să fie adresate în platformele electorale ale formațiunilor concurente. 
  • Intimidarea concurenților electorali și alegătorilor. Au fost raportate public multiple cazuri în care cetățeni/simpatizanți ai anumitor partide politice au provocat altercații verbale și fizice pentru a zădărnici desfășurarea întâlnirilor cu alegătorii, iar reacția reprezentanților organelor de drept a fost tardivă sau chiar a lipsit cu desăvârșire.
  • Intimidarea observatorilor naționali și tentative de compromitere a campaniilor de educație civică. Pentru prima dată după 2009 reprezentanți ai Misiunii naționale de observare a Promo-LEX au fost supuși acuzațiilor neîntemeiate din partea membrilor CEC, precum și intimidărilor și presiunilor publice din partea reprezentanților anumitor concurenți electorali, reprezentanți ai organelor de drept și APL. Au fost semnalate cazuri în care campaniile obișnuite de educație civică și apolitică desfășurate de organizațiile neguvernamentale, au fost calificate pe nedrept ca și campanii de agitație electorală în favoarea unor concurenți electorali.

Alte articole

Concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii (organizaţii) care să ofere pubele și containere pentru deșeuri în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII”

Data publicării: Luni, 11 mai 2020
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs prin cerere de oferte în vederea selectării unei companii (organizaţii) care să ofere pubele și containere pentru deșeuri în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII””. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC) şi Suedia.

EXTINDEREA termenului de aplicare la concursul prin cerere de oferte în vederea selectării unei/unor companii (organizaţii) care să ofere echipament pentru terenuri de fitness/sport/joacă

Data publicării: Marţi, 17 martie 2020
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea termenului de aplicare la concursul prin cerere de oferte în vederea selectării unei/unor companii (organizaţii) care să ofere echipament pentru terenuri de fitness/sport/joacă în cadrul Programului de Mentorat pentru Dezvoltarea Comunitară Incluzivă ”INSPIRĂ și pe ALȚII”. Programul de Mentorat este parte componentă a proiectului „Iniţiativa Comună pentru Oportunităţi Egale”, implementat de Fundaţia Est-Europeană în parteneriat cu CPD, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare (SDC) şi Suedia.

EXTINDERE Concurs privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul educației pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 11 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea competiției deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul educației pentru participarea în elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

EXTINDERE Concurs privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul sanitar pentru elaborarea analizei analitice cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 11 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extinderea competiţiei deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul sanitar, pentru participarea în elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

EXTINDERE Concurs privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul fiscal pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 11 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea competiției deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul fiscal pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

INDEXUL EGALITĂȚII DE GEN 2020

Data publicării: Duminică, 08 martie 2020
Anual, de 8 martie, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) lansează Indexul Egalității de Gen, pentru a analiza și înțelege care sunt progresele și regresele înregistrate în asigurarea oportunităților egale pentru femeile și bărbații din Republica Moldova. Indexul Egalității de Gen este un instrument care măsoară nivelul egalității între femei și bărbați pe 6 domenii cheie: (i) Piața Muncii, (ii) Politică, (iii) Educație, (iv) Accesul la Resurse, (v) Percepții și Stereotipuri, (vi) Sănătate. Acesta este calculat în baza a 31 de indicatori de impact, grupați în cele 6 categorii menționate anterior. Nivelul egalității este măsurat de la 0 (zero) la 100 (o sută). Astfel, cu cât indicele calculat este mai aproape de 100, cu atât nivelul egalității de gen pe acel domeniu este mai înalt.

8 LEGI DE 8 MARTIE

Data publicării: Vineri, 06 martie 2020
În ajunul zilei de 8 martie, observăm regretata tradiție a decidenților din Moldova de a felicita “sexul slab sau frumos”, fără a întreprinde acțiuni ferme pentru a avansa egalitatea de șanse pentru femei și bărbați din țară. În această zi de importanță majoră, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) îndeamnă reprezentații și reprezentantele Parlamentului, Președinției și Guvernului Republicii Moldova să renunțe la discursuri stereotipizate și gesturi deșarte.

EXTINDEREA Concursului privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul fiscal pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 04 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea competiției deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul fiscal pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

EXTINDERE Concurs privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul sanitar pentru elaborarea analizei analitice cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 04 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă extinderea competiţiei deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul sanitar, pentru participarea în elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

EXTINDERE Concurs privind Selectarea unui expert/unei experte în domeniul educației pentru elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile de îngrijire a copilului la locul de muncă

Data publicării: Miercuri, 04 martie 2020
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea competiției deschise pentru selectarea unui expert/unei experte în domeniul educației pentru participarea în elaborarea raportului analitic cu privire la serviciile alternative de îngrijire a copiilor la locul de muncă. Raportul este elaborat în cadrul programului „Abilitarea Economică a Femeilor”, ce este implementat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cooperare cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women), finanțat de către Guvernul Suediei și UN Women.

Rezultatele 1 - 10 din 322
GLOSAR
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan