Noutăţi şi evenimente

Indexul Egalității de Gen 2019 în Moldova

Data publicării: Vineri, 08 martie 2019
Descarcă fişier: indexul egalitatii de gen 2019 final.pdf (532KB)

Indexul Egalității de Gen măsoară nivelul egalității între femei și bărbați pe 6 domenii cheie. Indexul este calculat în baza a 31 de indicatori de impact, grupați în șase categorii relevante: (i) Piața Muncii, (ii) Politică, (iii) Educație, (iv) Accesul la Resurse, (v) Percepții şi Stereotipuri, (vi) Sănătate. Pentru fiecare domeniu a fost calculat un sub index care poate varia de la 0 – indicând o inegalitate totală între femei și bărbați și 100 – indicând o egalitate de gen perfectă. Astfel, cu cât indicele calculat este mai aproape de 100, cu atât nivelul egalității de gen pe acel domeniu este mai înalt.

Indexul Egalității de Gen măsoară inegalitatea în ambele direcții. De cele mai multe ori conceptul egalității de gen este confundat cu demersul de a promova în exclusivitate drepturile femeilor. Datele Indexului egalității de gen va arăta că, de fapt, și bărbații sunt afectați direct de inegalitatea de gen în special pe domeniile sănătății și educației.

O îmbunătățire ușoară a Indexului se atestă în 2019 comparativ cu anul precedent. Analiza valorilor indicelui pentru anii anteriori constată faptul că, în 2019, Moldova a obținut cel mai mare nivel al egalității de șanse dintre femei și bărbați. În pofida acestor rezultate, nu trebuie de neglijat că la 10 ani distanță, indicele a crescut doar cu 3 puncte – de la 57 de puncte în 2009, la 60 – în 2019, femeile continuând să se confrunte cu inegalități semnificative în domeniile sociale, economice și politice.  

Indexul Egalității de Gen a crescut pe seama percepțiilor, dar nu pe seama reformelor. O situație similară fiind caracteristică și pentru 2017. Astfel, sporirea cu 7 puncte a valorii sub indexului respectiv - ceea ce reflectă și cea mai mare creștere comparativ cu alte arii analizate – a determinat majorarea Indexului cu 2 nivele. Datele sondajului de opinie, realizat de CPD în 2018, arată că în ultimul an s-a înregistrat o îmbunătățire vizibilă a percepțiilor față de implicarea femeilor în procesul decizional - ponderea celor ce consideră că femeile nu au ce căuta în politică a scăzut de la 29% în 2017 la 19,5% în 2019. Aceeași tendință se atestă și în cazul rolurilor tradiționale ale femeilor și bărbaților. Cu toate acestea, stereotipurile de gen încă mai persistă în societate.

Domeniul politic a înregistrat o sporire a valorii indicelui – de la 36 la 40 de puncte. Creșterea respectivă se explică prinrezultatele preliminare ale alegerilor parlamentare din februarie 2019. Acestea arată o îmbunătățire ușoară a situației femeilor în procesul electoral. Comparativ cu 2014, în scrutinul electoral din 2019 a sporit atât ponderea femeilor candidate (de la 30,5% la 36%), cât și numărul femeilor alese cu mandat de deputată (de la 21 la 26 locuri). În pofida acestora,nu trebuie de neglijat faptul că sistemul electoral de tip mixt, a subminat esențial reprezentarea mult mai bună a femeilor în Parlament, iar politica rămâne aria cu cea mai mare inegalitate de gen. Sistemul proporțional avea să aducă 33 de femei în Parlament.

Nivelul egalității pentru ariile care le-ar asigura independența financiară femeilor a scăzut cu 1 punct. Ne referim la domeniile piața muncii și accesul la resurse. Comparativ cu anul precedent, a crescut discrepanța de gen în rândul persoanelor angajate, pe seama ponderii mai mici a femeilor încadrate în piața muncii. Procentul angajatelor s-a diminuat de la 39% în 2017 la 38,1% în 2018. Totodată, în pofida faptului că inegalitățile de gen în venituri, în valoare procentuală s-au diminuat în 2017 (de la 14,5% la 13,5%), totuși în domeniile unde femeile au salarii mai mici decât bărbații, în valoare monetară, discrepanța de gen în salarii a sporit, constituind 12 133 MDL (în 2016 aceasta a fost de 11 470 MDL).

Documentul integral a se vedea atașat.


Alte articole

Extinderea termenului de aplicare la concursul de achizitii privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Marţi, 05 noiembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță extinderea termenului de aplicare la concursul de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Concurs de achiziții privind selectarea unei companii/organizații ce va efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat

Data publicării: Joi, 24 octombrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunță concurs de achiziții în vederea selectării unei companii/organizații pentru a efectua un sondaj de opinie cu privire la identificarea percepției persoanelor candidate la alegerile locale din 2019 și a celor alese în primul mandat cu referire la implicarea femeilor și a bărbaților în viața politică și decizională locală, a barierelor de implicare și a necesităților de instruire.

Ponderea femeilor candidate a crescut cu 4,6% față de alegerile locale din 2015, raport

Data publicării: Marţi, 15 octombrie 2019
În ultimele trei cicluri electorale, ponderea femeilor candidate la funcția de primar a crescut cu 5%, iar pentru alegerile locale din 20 octombrie a crescut cu 4,6% de la ultimul scrutin din 2015. Concluzia apare în raportul „O analiză de gen a candidaților/candidatelor pentru alegerile locale din 2019”, prezentat într-o conferință de presă la IPN de Alina Andronache, specialistă în relații publice și advocacy la Centru Parteneriat pentru Dezvoltare. Potrivit raportului, ponderea femeilor candidat la funcția de primar a fost de 18,9% la alegerile din 2011, 22,5% – la alegerile din 2015 și 27,1% – la alegerile din 20 octombrie 2019. „Ceea ce observăm noi este că nu se schimbă prea mult tendința. Chiar dacă este în creștere, vedem că în continuare femeile sunt subreprezentate și partidele nu se grăbesc să desemneze femei pentru această funcție”, a declarat Alina Andronache.

Recomandările CPD la proiectul de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional

Data publicării: Luni, 23 septembrie 2019
În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea Proiectului de lege pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale la locul de muncă și în sistemul educațional, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a acestui fenomen.

47% din populație face parte dintr-o clasă socială vulnerabilă, studiu

Data publicării: Marţi, 10 septembrie 2019
47% din populația Republicii Moldova face parte dintr-o clasă socială vulnerabilă și își acoperă cu greu cheltuielile pentru strictul necesar. Dacă veniturile unor săraci și cresc, acest lucru se datorează remitențelor. Datele se conțin în Studiul „Moldova inegală”, prezentat în cadrul unei conferințe de presă la IPN. Potrivit Alinei Andronache, responsabilă de Relații cu Publicul și Advocacy în cadrul Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare, în Republica Moldova persistă mai multe inegalități față de categoriile vulnerabile de persoane, lucru care înseamnă că politicile publice sunt un eșec total. Autoritățile ar trebui să-și regândească prioritățile și cum le finanțează, menționează activista. Studiul arată că cei mai afectați de sărăcie sunt persoanele cu vârsta înaintată, mai ales femeile. 55% din gospodării unde sunt persoane cu dizabilități spun că serviciile de apă și canalizare sunt foarte scumpe pentru ei, iar în cazul romilor această cifră este de 66%. Într-o situație grea se află și fermierii. „Chiar dacă se declară peste tot că suntem o țară agrară, fermierii nu înregistrează niciun venit din anul 2006, ceea ce înseamnă că câștigurile fermierilor nu sunt într-o formă monetară, ci naturală. Aceștia nu beneficiază de prestații sociale, au venituri informale și nu au venituri din remitențe”, concluzionează Alina Andronache.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare în contextul modificării Codului Muncii

Data publicării: Luni, 09 septembrie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale privind proiectul de Lege pentru modificarea Codului Muncii al Republicii Moldova nr. 154/ 2003. În contextul consultărilor publice, organizate pe marginea modificării Codului Muncii al Republicii Moldova, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a discriminării și a inegalităților de gen existente pe piața muncii.

Propunerile CPD pentru Planul de Acțiuni al Guvernului pe anii 2019 - 2020

Data publicării: Luni, 12 august 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Cancelariei de Stat privind elaborarea planului de acțiuni al Guvernului pentru anii 2019 – 2020. De apreciat este faptul că documentul de politică publică este un document structurat care integrează, inclusiv, acțiuni ce vor contribui la diminuarea inegalităților de gen, în special în ceea ce vizează combaterea și prevenirea hărțuirii sexuale în câmpul muncii și în sistemul educațional, prevenirea și combaterea violenței împotriva femeilor și a violenței domestice, dar și promovarea bugetării sensibile la gen. Totodată, ținând cont de inegalitățile înregistrate în practic toate domeniile reflectate în noul plan de acțiuni, CPD vine cu un set de recomandări ce se propun a fi abordate în textul Planului de Acțiuni, întru reducerea sau depășirea celor mai relevante diferențe de gen și întru asigurarea incluziunii grupurilor vulnerabile.

De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați?

Data publicării: Joi, 25 iulie 2019
Pe data de 29 martie 2019, un grup de deputați au înregistrat un proiect de lege privind modificarea mai multor acte legislative (Codul electoral – art.1, 4, 8, ș.a.; Legea despre statutul deputatului în Parlament – art.2; Legea privind partidele politice – art.26; ș.a.) cu scopul de a anula sistemul electoral mixt, dar și revenirea la sistemul electoral proporțional. În procesul de consultare publică a proiectului de lege nr. 36, mai multe organizații nonguvernamentale au expediat propuneri și recomandări pentru modificarea Legislației Electorale. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD), cu suportul Entității Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women), a expediat propuneri ce se referă la aplicarea sistemului de cotă dublă (ce include cota de reprezentare de 40% și prevederi de poziționare pe liste). În contextul dezbaterilor publice și în susținerea amendamentelor cu privire la stabilirea procedurilor de întocmire a listelor de candidați, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) și UN Women lansează Nota Analitică: De ce Parlamentul trebuie să adopte prevederile de plasament ale femeilor și bărbaților pe listele de candidați? Această notă analitică vine să argumenteze necesitatea și importanța aplicării sistemului de cotă dublă) care va spori semnificativ numărul femeilor în organele legislative de stat și va asigura șanse egale în cursele electorale.

Propunerile CPD pentru Regulamentul cu Privire la Acordarea Subvențiilor pentru Îmbunătățirea Nivelului de Trai şi de Muncă ȋn Mediul Rural din Fondul Național de Dezvoltare a Agriculturii şi Mediului Rural

Data publicării: Luni, 22 iulie 2019
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) susține inițiativa Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului cu privire la proiectul Regulamentului de acordare a subvențiilor pentru îmbunătățirea nivelului de trai și de muncă în mediul rural. De apreciat este faptul că nota informativă face referire la dimensiunea de gen (în ceea ce vizează crearea locurilor de muncă în zona rurală ce vor fi destinate inclusiv femeilor), dar totuși considerăm că măsurile prevăzute în Regulament nu vor aborda într-un mod eficient cele mai relevante inegalități de gen înregistrate în domeniul vizat.

Propunerile Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare pentru modificarea legislației electoarele!

Data publicării: Luni, 24 iunie 2019
În contextul primei runde de dezbateri asupra proiectului de lege Nr.36 din 29.03.2019, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) vine cu propuneri de amendamente care vizează măsuri legislative de reducere a inegalităților de gen în politică.

Rezultatele 1 - 10 din 297
GLOSAR
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan