Noutăţi şi evenimente

Discrepanţa dintre veniturile femeilor şi bărbaţilor, tot mai simţită

Data publicării: Joi, 01 decembrie 2016

Discrepanţa dintre veniturile femeilor şi ale bărbaţilor, atât la nivelul salariilor, cât şi la nivelul pensiilor, este tot mai simţită în Republica Moldova. Potrivit unei note analitice a Centrului Parteneriate pentru Dezvoltare, există o tendinţă: cu cât într-un sector salariul este mai mare, cu atât diferenţele tind să crească.

Analiza „Cum asigurăm plată egală pentru muncă egală în practică? Experienţa ţărilor uniunii europene” a fost realizată în cadrul proiectului „De la 87 la 100” cu sprijinul financiar al Programului Egalitate şi Participare Civică al Fundaţiei Soros-Moldova.

Autorii notei analitice menţionează că în Republica Moldova diferenţele salariale sunt subestimate. Diferenţa salarială implică pierderi financiare, în special pentru femei. În anul 2014, doar 6,37% din femeile salariate activau în domenii în care diferenţa salarială defavoriza bărbaţii. Astfel, pentru 93,63% din femeile angajate diferenţa salarială constituie o taxă invizibilă care ajunge la valoarea medie anuală de 7620 de lei (valoare calculată pentru anul 2014).

Deşi sunt puţine, analizele empirice ale efectului economic al reducerii diferenţelor salariale arată efecte pozitive destul de semnificative. O reajustare a salariilor şi a pensiilor medii ale femeilor la nivelul bărbaţilor ar duce la creşterea veniturilor familiilor; reducerea nivelului de sărăcie în rândul vârstnicilor; reducerea cheltuielilor pentru asistenţa socială dat fiind faptul că vor creşte veniturile directe ale pensionarilor şi familiilor monoparentale unde capul familiei este femeia; va creşte PIB-ul prin faptul că va creşte cererea agregată prin consumul gospodăriilor. Un studiu econometric estimează că reducerea diferenţelor salariale cu un procent ar duce la creşterea PIB-ului cu 0,5%, iar eliminarea totală a diferenţelor salariale ar duce la o creştere a PIB-ului cu 8,5%.

Din perspectiva politicilor publice, se impune o abordare comprehensivă, autorităţile trebuie să abordeze atât cauzele structurale ale pieţei muncii, cât şi cele atribuite angajatorilor. CPD insistă pe necesitatea introducerii în cadrul legal naţional a definiţiilor muncii egale şi a muncii de valoare egală; a unui sistem echitabil de evaluare a funcţiilor, a măsurilor de sporire a transparenţei în sistemul de salarizare; şi stabilirii mandatului clar pentru instituţiile de egalitate în prevenirea discriminării în domeniul remunerării.

Vicepreşedinta Parlamentului, Liliana Palihovici, solicitată de IPN, a spus că se pregătesc modificări legislative pentru a elimina această discrepanţă din viaţa reală, deoarece în lege nu există o prevedere care ar provoca discrepanţa salarială. Discrepanţa salarială duce la reflectarea ei în pensia pe care o primesc femeile şi, astfel, la ridicarea gradului de sărăcie a femeilor. Aici se impune eliminarea salarizării „în plic”, dar şi să fie informate femeile mai bine ca atunci când negociază un contract de muncă să se aprecieze la justa valoare. Studiile arată că deseori femeile îşi apreciază munca cerând salariul de la care bărbaţii abia încep a negocia.

Lilia Pascal, şefa Direcţiei politici de asigurare a egalităţii între femei şi bărbaţi din cadrul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, a comunicat că acum ministerul este în proces de definitivare a Strategiei pe domeniul asigurării egalităţii dintre femei şi bărbaţi pentru următorii cinci ani, iar în act se vor regăsi şi politici pentru piaţa muncii, şi pentru disparităţile salariale de gen. Totodată, în procesul de armonizare a cadrului normativ naţional la prevederile europene se propune efectuarea unei analize privind egalitatea salarială. După analiză, împreună cu alţi parteneri sociali, vor fi elaborate propuneri pentru a asigura egalitatea salarială. Ministerul mai planifică şi câteva acţiuni de sensibilizare şi responsabilizare a angajatorilor privind eliminarea discriminării de gen în ceea ce ţine de salarizare.

 

Sursa:

http://www.ipn.md/ro/societate/80668

 


Alte articole

Concurs de selectare a unei companii pentru prestarea serviciilor tipografice în cadrul proiectului „De la 87 la 100”

Data publicării: Luni, 05 decembrie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unei companii care să presteze servicii de editare, machetare şi tipografie a raportului de analiză a cadrului legal național prin perspectiva principiului remunerării egale pentru muncă egală sau muncă de valoare egală.

Discriminarea la salarizare pe criterii de gen se menține în Moldova

Data publicării: Vineri, 25 noiembrie 2016
În data de 21 noiembrie 2016, mai multe deputate, reprezentanți ai autorităților publice centrale, ai sindicatelor, patronatelor și societății civile s-au întrunit la prezentarea Raportului de analiză a legislației naționale, cu genericul „Cum asigurăm în practică remunerare egală pentru muncă egală?”, organizat de Centrul ”Parteneriat pentru Dezvoltare”.

Extinderea concursului de selectare a unui formator/unei formatoare pentru desfasurarea atelierului pe interpretarea datelor statistice

Data publicării: Joi, 24 noiembrie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea competiţiei deschise în vederea selectării unui formator/unei formatoare ce va desfăşura un atelier practic pe interpretarea datelor statistice ȋn analiza politicilor publice. Concursul este anunţat în cadrul programului „Inițiativa Comună de Promovare a Oportunităților Egalității de Gen”, implementat de CPD cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, Guvernul Suediei şi Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Danemarcei/DANIDA.

Extinderea concursului de selectare a unui formator/unei formatoare pentru desfasurarea atelierului pe interpretarea datelor statistice

Data publicării: Vineri, 11 noiembrie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea competiţiei deschise în vederea selectării unui formator/unei formatoare ce va desfăşura un atelier practic pe interpretarea datelor statistice ȋn analiza politicilor publice. Concursul este anunţat în cadrul programului „Inițiativa Comună de Promovare a Oportunităților Egalității de Gen”, implementat de CPD cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, Guvernul Suediei şi Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Danemarcei/DANIDA.

Concurs de selectare a unui formator/unei formatoare pentru desfasurarea atelierului pe interpretarea datelor statistice

Data publicării: Miercuri, 02 noiembrie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă în vederea selectării unui formator/unei formatoare ce va desfăşura un atelier practic pe interpretarea datelor statistice ȋn analiza politicilor publice. Concursul este anunţat în cadrul programului „Inițiativa Comună de Promovare a Oportunităților Egalității de Gen”, implementat de CPD cu suportul Fundaţiei Est-Europene, din resursele acordate de Agenţia Elveţiană pentru Dezvoltare şi Cooperare, Guvernul Suediei şi Ministerul Afacerilor Externe al Regatului Danemarcei/DANIDA.

Set de recomandări privind Strategia Națională de Ocupare a Forței de Muncă 2017-2021

Data publicării: Miercuri, 05 octombrie 2016
Nivelul egalităţii de gen a scăzut în ultimii ani în special din cauza inegalităţilor de gen de pe piaţa muncii. Nivelul egalităţii este măsurat de la 0 (inegalitate totală) până la 100 (egalitate totală) în baza Indexului Egalităţii de Gen, care este calculat pe 6 subdomenii, printre care şi domeniul pieţii muncii. Astfel, comparativ cu anul 2009, nivelul egalităţii de gen pe piaţa muncii a scăzut de la 70 la 63. Acest lucru este determinat de pronunţarea inegalităţilor în ceea ce priveşte (i) rata de angajare a femeilor care au cel puţin un copil de vârstă preşcolară, care a scăzut cu 20% în doar patru ani, (ii) disparitatea salarială, care a constituit 12,4% în 2014, (iii) reconcilierea vieții de familie cu cea profesională (femeile constituie majoritatea absolută a beneficiarilor concediului de îngrijire a copilului – 96% în 2014).

Programul Național de Mentorat pentru Femei Consiliere „INSPIR-O!” a inspirat și a rezolvat multe probleme comunitare din Moldova

Data publicării: Vineri, 23 septembrie 2016
Programul Național de Mentorat pentru Femei Consiliere „INSPIR-O!” a luat sfârșit. La evenimentul de finalizare a Programului au fost evaluate rezultatul muncii întregii echipe, care pe parcursul unui an de zile a depus multă răbdare, străduință și ambiție pentru a realiza lucruri pozitive în societate.

Extinderea concurslui de selectare a unui consultant/unei consultante în domeniul juridic

Data publicării: Joi, 15 septembrie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă competiţie deschisă de selectare a unui/unei consultant/consultante juridice care va examina impactul prevederilor asupra nivelului de reprezentare a femeilor şi bărbaților aleşi la nivel local. Procesul de analiză are loc în cadrul programului ONU „Femeile în Politică”. Proiectul este implementat de Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” în parteneriat cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women), Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), și Fundația Est-Europeană și este finanțat de Guvernul Suediei.

Anunţ privind selectarea unui consultant/unei consultante în domeniul juridic

Data publicării: Miercuri, 31 august 2016
Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare" (CPD) anunţă competiţie deschisă de selectare a unui/unei consultant/consultante juridice care va examina impactul prevederilor asupra nivelului de reprezentare a femeilor şi bărbaților aleşi la nivel local. Procesul de analiză are loc în cadrul programului ONU „Femeile în Politică”. Proiectul este implementat de Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” în parteneriat cu Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitate de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women), Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), și Fundația Est-Europeană și este finanțat de Guvernul Suediei.

Set de recomandări privind Strategia pentru Asigurarea Egalității între Femei și Bărbați în Republica Moldova 2016-2020

Data publicării: Joi, 28 iulie 2016
Salutăm iniţiativă MMPSF de a elabora un nou document strategic pentru asigurarea egalităţii de gen. Totodată, apreciem deschiderea de care a dat dovadă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (MMPSF) pe tot parcursul procesului de elaborare şi consultare a acestui document. Considerăm că aceasta este o practică bună, care merită a fi preluată de către toate Ministerele şi autorităţile publice centrale şi locale.

Rezultatele 131 - 140 din 323
GLOSAR
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
Statistica de gen
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan