Noutăţi şi evenimente

Inegalitățile salariale de gen în Moldova. Cum fiecare femeie din Moldova pierde un venit anual de 7620 de lei.

Data publicării: Vineri, 19 februarie 2016
Descarcă fişier: analiza paygap moldova.pdf (1MB)
În Republica Moldova, salariul bărbaților este cu 12,4% mai mare comparativ cu salariul mediu al femeilor. Deşi diferenţa salarială a rămas relativ constantă în ultimii cinci ani, remarcăm că diferenţa la pensii dintre femei şi bărbaţi a crescut de la 10,12% în 2011 la 17,17% în 2014. Diferenţa salarială, la pensii şi la venituri reduce din autonomia financiară a femeilor, făcându-le mai dependente de prestaţiile sociale.
 
Diferența salarială este asemenea unei taxe invizibile, achitate de 93,63% din femeile angajate în economia Moldovei. În 2014, valoarea pierderilor medii anuale, pe care le-au suportat femeile din cauza diferenţelor salariale, a fost de 7620 MDL. Această taxă invizibilă, aplicată în mare parte femeilor, are o valoare de 57150 MDL în activităţile de editare, 45199 MDL în domeniul IT, mai mult de 30000 în domeniul consultanţei în afaceri şi sectorului financiar.
 
Diferențele salariale sunt explicate prin factorii ce țin de discriminare indirectă pe piaţa forţei de muncă şi discriminare directă la locul de muncă. Diferenţele salariale reflectă calculele în baza salariului mediu al bărbaţilor şi a femeilor. În acest sens, diferenţele salariale relevă inechităţi pe piaţa muncii în general, prin faptul că femeile acceptă să fie angajate în sectoare mai prost plătite, pe poziţii mai inferioare decât bărbaţii. Totodată, femeile întrerup mai frecvent şi pe perioade mai îndelungate viaţa profesională. Aceşti factori ţin de discriminarea indirectă a inechităţii salariale. Concomitent, diferenţa
salarială poate fi explicată şi cauzată de factori, cum ar fi discriminarea directă de către angajatori/angajatoare a femeilor, prin remunerare comparativ mai mică şi reducerea oportunităţilor de promovare a acestora.
 
Politicile autorităților pentru reducerea diferențelor salariale nu au funcționat. Atât Strategia Naţională de Ocupare a forţei de Muncă (2007-2015), cât şi Programul Naţional de Asigurare a Egalităţii de Gen (2010-2015) şi-au propus să reducă diferenţele salariale. Prezenta analiză arată că acest obiectiv/angajament nu a fost realizat din două motive: (i) intenţiile de a reduce diferenţele salariale nu au fost urmate de intervenţii clare şi consecvente ale autorităţilor. Astfel spus, autorităţile nici nu au încercat la modul serios să soluţioneze această problemă, (ii) abordarea în cadrul acestor documente de politici a fost una greşită, în special prin faptul că nu a vizat cauzele diferenţelor salariale – cele ce ţin de discriminarea indirectă pe piaţa muncii, pe de o parte şi de discriminarea directă la locul de muncă, pe de altă parte.
 
În acest context, prezenta analiză propune următoarele recomandări: (i) Guvernul să îşi asume un angajament ferm de a spori considerabil accesul la servicii de creşă, (ii) Concediul de îngrijire a copilului urmează a fi reformat pentru a fi mai scurt, mai bine plătit şi să încurajeze taţii să beneficieze de el, (iii) Principiul de plăţi egale pentru munci egale trebuie definit în legislaţia Republicii Moldova pentru a permite o examinare mai eficientă a plângerilor de discriminare de gen în salarizare, (iv) Consiliul pentru Prevenirea şi Eliminarea Discriminării şi Asigurarea Egalităţii trebuie abilitat prin lege să realizeze investigaţii legate de discriminare şi diferenţele salariale, (v) În dependenţă de mărimea companiilor, angajatorii trebuie determinaţi să sporească transparenţa procedurilor şi a structurii de salarizare, (vi) Autorităţile centrale trebuie să motiveze angajatorii să asigure transparenţa în salarizare şi plata egală pentru muncă egală.

Alte articole

Extinderea concursului de selecţie privind procurarea echipamentului în cadrul Programului ONU "Femeile în Politică"

Data publicării: Joi, 25 februarie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs de oferte pentru selectarea unei/unor companii care să ofere microcentrală pe gaz în cadrul programului ONU „Femeile în Politică”. Proiectul este implementat de CPD în parteneriat cu Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women) și Fundația Est-Europeană; și este finanțat de Guvernul Suediei.

Lansarea concursului de selecţie a unei companii/persoane pentru elaborarea infograficelor în cadrul Programului ONU "Femeile în Politica"

Data publicării: Marţi, 23 februarie 2016
Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) anunţă competiţie deschisă pentru selectarea unei companii/persoane pentru a efectua un set de 5-7 infografice în cadrul programului „Femeile în Politică”. Proiectul este realizat de Centrul “Parteneriat pentru Dezvoltare” cu susţinerea Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Naţiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen şi Abilitarea Femeilor (UN Women) şi Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană, finanțat de Guvernul Suediei.

O femeie din Moldova primeşte un salariu cu 12% mai mic decât un bărbat, studiu

Data publicării: Vineri, 19 februarie 2016
Diferenţa dintre pensiile femeilor şi bărbaţilor din Republica Moldova este de peste 17%. Totodată, femeile primesc salarii mai mici decât bărbaţii în medie cu 12%. Datele unui studiu în acest sens au fost prezentate de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) şi Platforma pentru Egalitate de Gen.

Extinderea concursului de selecţie privind procurarea echipamentului în cadrul programului "Femeile în Politică"

Data publicării: Luni, 15 februarie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs de oferte pentru selectarea unei/unor companii care să ofere microcentrală pe gaz în cadrul programului „Femeile în Politică”. Proiectul este implementat de CPD în parteneriat cu Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women) și Fundația Est-Europeană; și este finanțat de Guvernul Suediei.

Anunt de selectare a unei companii care să ofere microcentrală pe gaz în cadrul programului "Femeile în politică"

Data publicării: Joi, 28 ianuarie 2016
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă concurs de oferte pentru selectarea unei/unor companii care să ofere microcentrală pe gaz în cadrul programului „Femeile în Politică”. Proiectul este implementat de CPD în parteneriat cu Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), Entitatea Națiunilor Unite pentru Femei (UN Women) și Fundația Est-Europeană; și este finanțat de Guvernul Suediei.

Relaţiile de mentorat pentru consilierele locale au demarat cu succes

Data publicării: Luni, 18 ianuarie 2016
Grupul constituit din 27 de consiliere locale, beneficiare ale Programului Naţional de Mentorat „Inspir-o”, parte componentă a proiectului „Femeile în politică”, a finalizat anul 2015, care devine istorie, cu partea a doua a training-ului „Elaborarea proiectului de Dezvoltare Comunitară”.

Cea mai mare inegalitate de gen se atestă în politică şi în sănătate

Data publicării: Miercuri, 23 decembrie 2015
Domeniile în care persistă cel mai mare nivel de inegalitate gender sunt politica, unde femeile sunt subreprezentate, şi sănătatea – domeniu căruia bărbaţii îi acordă mult prea puţină atenţie. Aceste date se conţin în Indexul Egalităţii de Gen 2015, prezentat de Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare în cadrul unei conferinţe de presă la IPN.

Totalurile Programului Naţional de Mentorat pentru Femei din Sistemul Afacerilor Interne - „INSPIR-O!”

Data publicării: Luni, 21 decembrie 2015
La data de 16 decembrie 2015, a avut loc conferința de totalizare a Proiectul „INSPIR-O!” – Programul Naţional de Mentorat pentru Femei din Sistemul Afacerilor Interne, unde au participat 35 de angajate ale MAI cu mentorele lor, ce le-au susținut pe întreaga perioadă întru realizarea proiectelor în cadrul subdiviziunilor care le reprezintă, precum și reprezentanţii finanţatorilor şi a partenerilor ce au susținut întregul Program.

Primul program de mentorat pentru femeile consiliere locale ia amploare

Data publicării: Luni, 02 noiembrie 2015
Vineri, 23 octombrie, a demarat cea de-a doua activitate din cadrul Programului de Mentorat, destinat unui grup de 27 de femei consiliere locale, aflate la primul mandat.

Extinderea concursului de selectie a unui consultant/unei consultante pentru a oferi training in statistica

Data publicării: Miercuri, 28 octombrie 2015
Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare” (CPD) anunţă extinderea competiţiei deschise cu referire la selectarea unui consultant/ unei consultante în livrare de training pe metode statistice de analiză a datelor pentru echipa CPD și pentru a contribui la 2 analize de politici efectuate de CPD.

Rezultatele 161 - 170 din 323
GLOSAR
  • Analiză de gen - Studiul diferenţelor de condiţii, al nevoilor, al ratelor de participare, al accesului la resurse şi la dezvoltare, controlului asupra bunurilor, al puterii de decizie şi al imaginii între femei şi bărbaţi, în funcţie de rolurile desemnate de gen.
  • Aducerea dovezii - În domeniul egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, o directivă bazată pe jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene prevede transferul de obligaţii de probatoriu între cele două părţi( reclamant şi acuzat). Dacă o persoană se consideră nedreptăţită prin ne aplicarea principiului egalităţii de tratament şi dacă există o prezumţie de discriminare, acuzatul trebuie să dovedească faptul că acest principiu nu a fost încălcat.
  • Abordarea integratore a principiului egalităţii de gen - Integrarea sistematică a unor condiţii, priorităţi şi nevoi specifice femeilor şi bărbaţilor în toate politicile, în vederea promovării egalităţii între femei şi bărbaţi, mobilizarea politicilor şi măsurilor generale avînd drept scop realizarea egalităţii, prin luarea în consideraţie, în etapa planificării, intr-un mod activ şi deschis, a efectelor acestor politici asupra situaţiei specifice femeilor şi bărbaţilor, în implementarea, monitorizare şi evaluare.
  • Capacitatea femeilor - Se realizează la nivel individual, printr-o cunoaştere de sine şi asumare a propriei persoane, la nivel de grup, prin afirmarea unei identităţi colective şi a unor acţiuni consecvente în scopul obţinerii controlului relaţiilor de putere în societate.
  • Bariere invizibile - Atitudini bazate pe prejudecăţi, norme şi valori tradiţionale care împiedică responsabilitatea / deplina participare a femeilor în societate.
Statistica de gen
  • Trafic de carne vie - Trafic de fiinţe umane, în special de femei şi de copii, în scopul exploatării sexuale, obţinerii de mînă de lucru sau de sclavie
  • Violenţa sexuală - Orice formă de violenţă prin folosirea sau ameninţarea cu folosirea forţei fizice sau emoţionale, incluzînd violul, maltratarea soţiei, hărţuirea sexuală, incestul şi pedofilia.
  • Violenţa domestică / în familie - Orice formă de violenţă fizică, psihologică sau sexuală, care pune în pericol siguranţa şi bunăstarea unui membru al familiei şi / sau recurgerea la forţa fizică ori emoţională, inclusiv violenţa sexuală, în cadrul familiei sau gospodăriei. Această noţiune include abuzul copilului, incestul, maltratarea soţiei şi orice abuz sexual sau de altă natură faţă de oricare membru al gospodăriei.
Progen în imagini
PAGINA ÎN SUS
© 2011 Centrul "Parteneriat pentru Dezvoltare"
str. Armeneasca, 13 Chisinau, MD-2012, Republica Moldova
Tel./ fax: +(373 22) 24-13-93 Tel.: +(373 22) 23-70-89; 20-71-58; 20-71-57
Site elaborat de Andrei Madan